onsdag 27 februari 2013

Höfthistorian är inte över än

Idag har vi varit på kontroll av Ebbas höfter. Ni kanske minns att hon liksom mig föddes med en höftledsluxation, och fick börja livet med att ha först en Von Rosen-skena i sex veckor, och sen en Frejkakudde i ytterligare sex veckor. När hon varit skenfri i tre månader var vi på en första kontroll som gick bra. Känns oerhört länge sedan.

Hur som, idag var det då dags för på vad vi hoppades skulle bli en sista kontroll av höfterna. Först röntgen och sen undersökning hos ortopedläkaren. Höften känns stabil när läkaren undersökte henne, men på röntgenbilderna var vinkeln 22 grader och de vill att det ska vara max 20. Så nu blir det en ytterligare kontroll om ett halvår. Kanske beror detta på att denna kontroll ev var lite tidig i förhållande till när hon lärde sig gå. Läkaren sa att vi inte skulle oroa oss utan leva på som vanligt. Och såklart bra att de inte slarvar och frisläpper innan allt är bra även om jag tycker det låter som att det var väldigt nära. Hade ju varit så skönt att få lägga detta bakom sig. Dök ju med ens upp en klump av oro i min mage. Min fina lilla flicka, skönt att du går, springer, klättrar och stampar med dina små ben utan att du själv verkar ha problem eller ont i alla fall. Tänker också att vi ändå är lyckligt lottade inget allvarligt så som inre organ eller hjärna som felar utan bara en liten led i en liten höft på den underbaraste lilla männsikan jag vet. Vi fixar detta!

På bilden undersöker Ebba väntrummet vid röntgen på Drottning Silvias barnklinik.

2 kommentarer:

Petra S-H sa...

Äsch då! Hoppas verkligen att allt är ok på nästa kontroll. Jag vet att det känns som ett litet "problem", att det finns värre…men det känns jobbigt i alla fall. Jag vet ju vad det är frågan om ;)

Frida sa...

Ja man vill ju liksom bara lägga det hela bakom sig. Skåla i skumpa och ära tårta och fira får vi visst vänta med ett tag till...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...